25 maj 2015

Äckliga vidriga mördarsniglar!

Tog en runda i trädgården på morgonen medan marken fortfarande var regnvåt. Samlade in ca 4-500 mördarsniglar (tappade räkningen vid 350-400). Så här illa har det aldrig varit tidigare, vidrigt äckligt! Nu är de ju fortfarande små, men tänk när de blir fullvuxna...

När jag kom till odlingsbädden med höstöga, visade den sig vara rena rama barnkammaren för sniglarna. Jag plockade och plockade och det tog aldrig slut! Inte konstigt att det inte blir någon grönska här. Jag har funderat på varför höstögat inte kommer igång i år, de var så fina och frodiga förra sommaren, men nu var det ju solklart att de har inte en chans. De blir uppätna så fort de kommer ur marken. (Och rådjuren tog alla tulpanerna jag hade planterat här, går inget vidare just här...) Just nu känner jag bara för att riva upp alltihopa och plantera något som sniglarna gillar något lite mindre.

mördarsniglar bland höstöga
Inte mycket som har en chans här...

När rundan var klar gick jag raka vägen in och beställde nemaslug från snigelshopen, nu får det vara nog med plockandet. Järnfosfatpelletsen hjälper till viss del, men nu får det bli seriös jakt. Kör den norska metoden där man samlar in, klipper itu och lägger sniglarna i en hink med vatten och nematoder, låter stå över natt och lägger sen ut sniglarna som bete till andra sniglar. Som ju då äter upp dom och på så sätt får i sig nematoderna i sin tur. Äckligt göra, men det är bara att bita ihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...