7 juni 2015

Rosspaljén klar

Idag har jag gjort klart det sista på spaljén vid rosträdgården. Känner mig nöjd :) Här hittar du förra blogginlägget om hur vi satte upp spaljén. Plåtkanterna har kommit på plats, vassmattan likaså. Mellan plåtkanterna fyllde jag i sättsand och grus (överblivet material sen förra årets plattläggning). Den bockade plåten ska hålla mördarsniglarna på rätt sida, i alla fall på den här sträckan. Behövligt, för det finns då alldeles för gott om de odjuren här.

Plåt med snigelkant. Dubbel nytta. Håller bort både sniglar och ogräs!

Det börjar arta sig. Nu bara vassmattan kvar.

Klart! Och det blev precis så bra som jag hade tänkt mig!
  


Igår fyllde jag på i rabatten med vita brunnävor och vit veronica som jag redan hade gott om på andra håll. Så nu börjar det så smått likna en rabatt och inte bara en jordplätt. Får det bara växa till sig lite också så ska det nog bli bra. Här kan du läsa om hur slutresultatet är tänkt att bli och vilka rosor som har fått flytta in.

Nu är bara plåtkanten som ska avgränsa rabatten mot gräsmattan kvar att få dit. Och byta ut lavendeln som har stått här i många år men nu helt plötsligt dött. Plus komplettera med vita fingerborgsblommor och en klematis summer snow.

Här ska det nog gå  bra att sitta i sommar!

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Läste ditt i inlägg om plåten som ska hålla mördarsniglar borta. Ser att det är uppsatt för ca 1.5 år sedan. Undrar hur har det fungerat? Var har du köpt plåten?
    Med vänlig hälsning en som inte vill ha den spanska skogssnigeln i sin trädgård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jo, det känns som att det fungerar bra. Nu hade vi i och för sig väldigt få sniglar förra sommaren över huvud taget, så det är svårt att säga med bestämdhet att det fungerar perfekt. Men jag har aldrig sett en snigel ta sig över, de har klättrat en bit upp, men ingen har blivit tagen på bar gärning med att ta sig förbi alla bockningar...

      Plåten och arbetet med den köpte jag av min granne som är plåtslagare, men har man ingen tillgänglig plåtslagare i närheten, så finns det även färdiga plåtar att köpa har jag sett.

      Jag tror på den här metoden (och jag har nog provat alla varianter vid det här laget), men det gäller ju att hägna in området utan att det blir några luckor och så långt har jag inte kommit än. Vid de luckor som man trots allt behöver ha, har jag tänkt lägga kopparband, sen får man ju ändå hålla uppsikt inom inhägnaden. Men det lär ju bli väsentligt mycket färre sniglar att ta hand om.

      Lycka till med din snigelbekämpning!

      /Gunilla

      Radera
    2. Hej!
      Tack för svar. Min man gjorde ett snigelstaket med ström som vi satte upp runt i princip hela tomten, det fungerade bra. Men vi hade fått in sniglarna i trädgården innan staketet kom upp. Nu ska vi bygga om våra odlingslådor och jag funderade på att sätta upp plåtar på lådsidorna. Hoppas på att det håller sniglarna borta från odlingarna.
      Trevlig söndag /Nicol

      Radera
    3. Ja det är ju ett dilemma med att man sannolikt redan har dem i trädgården innan man stänger ute dem... Men om man är ihärdig med att plocka och hälla ut snigelmedel borde man kunna hålla dem i schack. Jag hittade de här snigelstaketen i plåt, sen finns det nog även varianter som man hänger på pallkragarna direkt. https://www.lindbloms.se/tillbehor/snigelbekampning/snigelbarriar-staket/
      /Gunilla

      Radera

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...