23 februari 2016

Frösådd

Jag vet inte riktigt hur genomtänkt hur min beställning på Impecta var, med tanke på hur mina sådder brukar sluta (gängliga, för tätt sådda, slutar oftare på komposten än i rabatten...). Men i år föll jag handlöst och tänker att om jag verkligen försöker göra rätt på alla sätt så ska det väl gå? Och en del kan sås på friland, det borde jag kunna lyckas med. Tänk så vackert det skulle kunna bli :)

De här ska få bilda en riktigt eldfängd rabatt längst bak i trädgården. (I trädgårdsplanen har den bokstaven G)Nu finns där mest ogräs, pärlhyacinter (som jag inte har sett till de senaste åren), höstöga (som sniglarna glufsade i sig helt och hållet förra året) och några dagliljor. (Sniglarna ska i år hållas borta med ännu mer snigelstängsel.)

Gullskära Sunny Red, Gullskära Carroca, Slingerkrasse,
Rudbeckia Rustic Dwarf, Inkakrage Orange Torch, Zinnia Zahara Sunburst

Vid frukt- och grönsaksodlingen har jag en häck med Ölandstok som gräns mot grannens tomt. Eller ja, häcken är synnerligen tanig, buskarna tynar bort och nu har jag tröttnat på att försöka hålla dem vid liv. Att det blev Ölandstok här kom sig av att marken består av en gammal väg, jordmånen är obefintlig och under finns bara grovt grus. Kan något växa här är det Ölandstok tänkte jag. Men inte ens de alltså. Så om jag nu gräver upp hela häcken och fyller på rejält med ny jord, borde det räcka till några växtvilliga ettåringar tänkte jag. Nämligen solros, gurkört och ringblommor. Jag är lite tveksam till hur lyckosamt det kommer att bli, men det kan inte bli värre än nu i alla fall.. (Bokstav I i trädgårdsplanen.)

Ringblomma, Gurkört, Solros

Ett annat sorgebarn är rabatten med spaljén mellan dammen och köksträdgården. Klematisen president har aldrig velat sig riktigt, men så länge det är något liv i plantorna så vill jag inte ta bort dem. I rabatten finns även rosen HC Andersen, några ljusblå nävor och några prästkragar. Om jag fyller på med den här underbara blåklintmixen och lika härliga luktärten borde det få ett rejält lyft.

Blåklint 'Classic Fantastic', Luktärt 'Ocean Foam'


Rosenskära gillar jag skarpt. Kunde inte motstå ljuvliga Candy Stripe. Dom ska jag nog kunna peta ner någonstans vid entrén.


Gräs är ju också väldigt lätt att falla för. Ekorrkorn och Rubingräs hamnade i korgen också. Har inte en aning om var jag ska placera dessa, men de är ju synnerligen lätta att kombinera med mycket så det ska nog lösa sig...


Ja och så är det så klart själva orsaken till hela det här köpet... Egentligen skulle jag bara ha fingerborgsblomman Camelot White. Den ska finnas genomgående i rosträdgården som huvudsakligen består av Austinrosor i färgskalan cremevitt-aprikos-koppar. Jag är ganska säker på att det är den som man har i rosträdgården på Trädgårdsföreningen i Göteborg och den är suveränt snygg till alla rosor.

Tänk att en enda blomma kan ge upphov till så mycket mer...
Så nu ska jag bara inhandla växtbelysning och minidrivhus till de som ska förodlas, sen får jag helt enkelt försöka sköta om dem efter alla konstens regler så det blir lika fint i verkligheten som på de här bilderna!

3 kommentarer:

  1. Roligt att läsa om dina projekt. Lycka till med alla frösådder. Det var en snygg vit fingerborgsblomma. Mina brukar mest bli rosa:) De snygga gräsen skull jag med beställt, men jag sansade mig, är inte så duktig på att så:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vackra kombinationer och färger du beställt :) Försök att ha de svalt under ljus så blir plantorna knubbigare. Men även rangliga plantor tar sig ute och blir vackra långblommare. Så pröva igen...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen Carina. Än har de inte kommit ner i jorden, men nu börjar det bli dags. Jag tänkte sätta upp ett lysrör över en bänk i källaren där det är lite svalare, hoppas det kommer att funka.
      Ha en fin påskhelg!

      Radera

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...