29 juni 2015

Mördarsniglar - den norska metoden, fortsättningen...

Hurra det regnar! En helt otippad glädjeyttring med tanke på det osommriga vädret vi har haft hittills (och att det är första dagen på semestern!). Men nu är det dags att trappa upp kriget mot mördarsniglarna ytterligare och då är regnet välkommet.

För ett par veckor sedan gjorde jag en första insats med snigelbekämpning med nematoder, den norska metoden. Resultatet blev väl så där. De har fortsatt att att välla in, men å andra sidan vet jag ju inte hur illa det hade blivit om jag inte satt in nematoderna. Men när jag får höra av en granne att de har krattat upp sniglarna eftersom de har så många att det är omöjligt att plocka dem, så kan jag konstatera att riktigt så illa är det inte i alla fall. Men illa nog...

Jag tror att det blev för liten mängd förra gången, många sniglar var fortfarande ganska små då. Nu är sniglarna betydligt större. Och fler. I lördags kväll när jag gick ut på snigeljakt fick jag ihop drygt 300, söndag morgon ytterligare ca 100 och som sagt, de är betydligt större nu = mer mat åt de som är kvar. Jag hade hoppats på fler, men jag får helt enkelt vara nöjd så.

Hur nematoder fungerar:

Nematoderna är en parasit som infekterar sniglarna inifrån. Den infekterade snigeln dör då inom 4-8 dagar. Nematoderna är helt oskadliga för alla andra djur och växter, tom för den vanliga svarta snigeln. Så det är helt ok att äta grönsaker där man har bekämpat sniglar med hjälp av nematoder. Den vanliga bekämpningsmetoden går ut på att man blandar nematoder med vatten och vattnar ut lösningen, helst tidigt på våren så fort marktemperaturen överstiger 5 grader. Nematoderna ska då krypa in i sniglarna och infektera dessa. Men det är bara de riktigt små sniglarna de fixar att ta sig in i och sen vill det till att hålla jorden fuktig där man har vattnat ut dem så att de inte dör.

Nematoder säljs under namnet Nemaslug och finns att beställa hos olika återförsäljare på nätet, bl a på www.snigelshopen.se. Nematoder ska förvaras kallt, därför är det sällan som fysiska butiker lagerhåller dem. Den minsta förpackningen  innehåller 12 miljoner nematoder och om man vattnar ut dem enligt beskrivningen, räcker de till 40 kvadratmeter. Därför är det både mer ekonomiskt lönsamt och effektivare att tillämpa den norska metoden. Man får då koll på att nematoderna faktiskt kommer in i sniglarna, plus att koncentrationen av nematoder blir så hög så varje infekterad snigel effektivt tar död på flera andra som äter upp dem.

För den som har tröttnat på alla sniglar och är beredd på ett äckligt jobb, så följer här en steg för steg beskrivning.

Så här bekämpar man mördarsniglar med den norska metoden:

1. Blanda Nemaslug med ljummet vatten, ca 20 grader och låt stå ca en timme i skuggan. Detta behövs för att nematoderna ska vakna ur dvalan som de befinner sig i när de ligger nerkylda.

2. Samla ihop stora mängder sniglar, klipp itu dem och lägg dem i en hink med lite vatten på botten så de hålls fuktiga. Bästa tiden är morgon och kväll, gärna när det är regnigt eller i alla fall fuktigt.

3. Späd ut nematodblandningen med mer vatten och häll blandningen över sniglarna och rör runt. Får du ihop många sniglar, så fördela dem gärna i flera hinkar. I och med att man klipper itu sniglarna, kan nematoderna ta sig in även i stora exemplar.

4. Låt sniglar och nematodlösning stå en stund. Hur länge de ska stå så verkar det finnas olika svar på. Jag har hittat uppgifter på allt ifrån fem minuter till ett dygn. Men samlar man in dem på morgonen, brukar jag låta dem stå över dagen i alla fall, så att nematoderna säkert ska ha hunnit infektera sniglarna.

Bra verktyg, tillsammans med trädgårdsax och trädgårsspade
5. Placera ut sniglarna på de ställen de håller till på mest . I skuggiga partier, i häckar, under buskar, ja man brukar ju ha ganska bra koll på var de är flitigast förekommande. En pastaslev är ett bra verktyg att fiska upp snigelkadavren med. Sprid ut sniglarna på många ställen, det behövs inte så många på varje ställe. Det är bäst att göra även detta på morgonen eller kvällen, när de är mer aktiva. Håll marken fuktig där du har placerat ut sniglarna.

6. När alla sniglar är utlagda, häll ut kvarvarande nematodlösning över dem. Kan spädas ut om du har haft hög koncentration av nematodlösningen vid infekteringen av sniglarna.

7. Nu kommer de kvarvarande levande sniglarna och äter upp de infekterade sniglarna och får på så sätt i sig nematoderna och dör själva. Nya friska sniglar kommer och äter upp dem i sin tur och på så sätt har man skapat en spiral där de tar död på sig själva.

Snigelrestaurang. Inte vackert. Men effektivt!
För att få ännu större effekt, har jag tagit den här metoden ett steg längre. När man nu har de här snigelmatställena, så går jag runt och samlar in fler sniglar som har kommit på avvägar och lägger dem i nematodsnigelhögarna, där ju så att säga maten är serverad. På så sätt hjälper jag dem på traven och får ännu bättre spridning av nematoderna. Det tar inte länge innan en snigelhög är uppäten, så fyller man på lite löpande med nya sniglar så tänker jag att man säkrar ännu mer att nematoderna kommer till maximal nytta. Och att bära runt på friska sniglar är ju inte alls så vidrigt som att samla ihop, klippa och hantera dem i nematodlösningen...


Om hur den norska metoden uppstod:

Norrmannen Torstein Mo är civilagronom och uppfann den här metoden 2006. Metoden bygger på att sniglarna är kannibaler. Genom att preparera sniglar med nematoder och placera ut dessa i trädgården, blir dessa snabbt föda åt friska mördarsniglar, som då får i sig nematoderna och dör inom några dagar. På så sätt startar man en dominoeffekt och de tar död på sig själva. Torstein provade sin idé första gången 2006 hos en lantbrukare som hade fått sin gård invaderad av mördarsniglar. 1000 sniglar samlades in, infekterades med nematoder och spreds på ägorna. Året därpå var nästan alla spanska skogssniglar försvunna från gården medan det fanns lika många inhemska skogssniglar där som tidigare år. Metoden upprepades 2007 och efter ytterligare något år var antalet mördarsniglar nästan obefintligt. (Källa: www.snigelfri.se)

Fortsättningen hos mig?

Nu hoppas jag att det här ska ge hyfsat långsiktig effekt. Det är ju det som är hela grejen med den här metoden. Idag när jag var ute på morgonen i duggregnet, fanns det helt klart sniglar lite över allt, men inte tillnärmelsevis så många som en "vanlig" morgon med duggregn. Och dom som fanns bar jag som sagt iväg till matställena. Det var också stor skillnad på de delar av trädgården där jag hade lagt rikligt med "mathögar" och där jag inte lagt ut så mycket. Där det var mer "matfritt" var det betydligt fler sniglar.

Mina solrosor är ett minne blott, likaså höstöga. Funkiorna är helt perforerade och att gå ut barfota på kvällen har inte varit att tänka på. Så jag ger mig inte förrän jag har fått bukt på snigeleländet! Jag har köpt nya solrosfrön som jag ska driva upp inomhus och plantera ut sen. Bara för att! Kom inte här och förstör, ilskan över de här ovälkomna odjuren har gjort att jag till och med har accepterat den här vidriga hanteringen. Första gången jag gjorde det här, trodde jag uppriktigt att jag skulle kräkas över vidrigheten. Nu är jag bara förbannad och sätter mig över allt äckel. Jag ska vinna över dom, så det så! Återkommer med fler rapporter...

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Ska spara det här inlägget. Ser fram emot att höra hur det går :)

    Solsken
    Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hoppas verkligen att jag kan återkomma med positiva rapporter framöver :) Idag när jag gick morgonrundan var det helt snigelfritt på många ställen. Där det brukar vara som värst, längs häcken och ut mot ängsmarken, fanns det några stycken, men helt hanterbart. Och dom blev snabbt förpassade till matställena :)
      Välkommen att följa min blogg, så du inte missar fortsättningen!

      Ha en fin solig dag!

      /Gunilla

      Radera

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...