20 maj 2015

Mer ätbart i trädgården

Under den gångna helgen fixade jag till ytterligare några ytor med ätbart. Påfyllning av ny, fräsch jord i pallkragarna där jag och yngsta dottern sådde sallad och morötter. Grävde ner en till pallkrage eftersom jag råkade gräva fel när jag skulle plantera blåbären häromdagen...

I år ska det även bli lite ärtor. Jag hade tänkt köpa sådana där piltipis som de skulle få klättra i, men när jag kom till affären och insåg att de kostade 389 kr st satte snålheten in. Inte att jag köper ärtstöd för nästan 800 spänn, det är väl bara att sno ihop något eget av all sly som växer bara fem meter utanför trädgården och ändå ska väck. Så jag skred till verket...


Kapade ett gäng pinnar som skulle bilda den stående konstruktionen och ett gäng smalare som jag tänkte skulle flätas horisontellt. Det ska väl inte vara så krångligt att sno ihop. Men nähä, det var helt omöjligt att fläta ihop grenarna som jag hade tänkt. De spretade åt alla håll och var helt omöjliga att lyckas tämja. Tålamodet var inte riktigt med mig, så det slutade istället med att jag virade snören runt om. Det blev trots allt riktigt bra i slutändan tycker jag. Hoppas ärtorna blir nöjda också!

Jag fick även upp mitt synnerligen enkla (och billiga) miniväxthus. Här ska tomaterna och paprikorna få bo i sommar. Det väger typ ingenting, så det första vi fick göra var att förankra det i marken med spännband... Är väl kanske lite skeptisk till den lilla luftvolymen, men värt att prova i alla fall i väntan på ett riktigt växthus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...