22 maj 2015

Vi är bra på olika saker...

...och fröodling är helt klart inte min grej. Jag hade en tanke på att fylla den förnyade rosträdgården med en massa tagetes för att göra det ogynnsamt för nematoder och motverka jordtrötthet. Nu har de här gängliga stackarna stått så här i ett antal veckor. Visserligen har karaktärsbladen nu så smått börjat visa sig, men jag kan inte påstå att jag hyser någon större förhoppning om att få se några frodiga mörkorangea fält bland rosorna...


De runda krukorna innehåller physalis. Dom borde jag nog snart kunna omskola i alla fall... Om de hinner utvecklas till några prunkande plantor återstår väl dock att se. 

Nej så här blir nog inte min odling. Men bra och snyggt hade det varit.. Att tagetes ofta anses vara en "fulblomma" tycker jag är lite orättvist. Särskilt de enkelblommiga är ju riktigt fina om de planteras i mängd. Jag tror de hade gjort sig bra ihop med mina gul-aprikos-orangea rosor.

2 kommentarer:

  1. Tycker det är jättekul att du trots allt försöker fröså dina egna plantor.
    Ge inte upp utan gör nya försök :=)
    Ett bra tips är att:
    inte skola om förrän första karaktärsbladet vuxit fram.
    Stjälken fram till hjärtbladet är rotbildande så plantera ner i p-jord fram till det.
    Efter omskolning vill plantorna ha ljus så ställ under växtbelysning/växthus och svalare.
    Nu har ju våren kommit så låt dina plantor stå ute dagtid och ta in under natten ifall det är risk för frost.(om du nu inte har växthus för då kan dom vara där)

    Tror dina tagetes kommer att bli jättefina i rosträdgården i sommar :=)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du för tipsen :) Jag ska följa råden och hoppas på att de växter till sig hyfsat!
      Ha det gott!
      /Gunilla

      Radera

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...