9 juli 2015

Mördarsniglarna och nematoderna - fortsättningen

Sista helgen i juni gjorde jag en andra insats med att bekämpa mördarsniglarna med nematoder, du kan läsa det inlägget här. Och hur gick det då? Jo, jag har definitivt färre mördarsniglar, men helt fritt i hela trädgården är det då inte. Med värmen som kom förra veckan har jag svårt att tro att det fortfarande finns nematoder i omlopp. För liksom sniglarna, så trivs de inte i torka och värme. Efter de senaste dagarna med regn plockar jag lätt hundra sniglar morgon och kväll. Färre än tidigare och färre än hos grannarna, men ändå på tok för många :(

På baksidan gränsar tomten mot en skogsdunge där det uppenbarligen finns oändligt med mördarsniglar i år. Jag tror att det behövs betydligt fler sniglar preparerade med nematoder för att det här ska ge någon långsiktig effekt. Mina fyrahundra räckte helt enkelt inte till när det finns sådana enorma mängder som det gör i år. Eller så får man göra som Annika Christensen med bloggen Naturliga Ting. Istället för att satsa alla nematoder på en omgång, sparar hon på nematoderna och lägger ut nytt bete hela tiden. På nematodförpackningarna framgår att man inte kan spara nematoder när förpackning väl är öppnad, men uppenbarligen går de visst att spara en tid, har läst om flera som bekräftar det.

Nu gör jag istället så att jag klipper/hackar sönder sniglarna och samlar dem i högar och strör över järnfosfatmedel. Läste om någon som gjort så i Östergötland med gott resultat. Skulle det finnas nematoder kvar, så tar jag inte bort effekten i och med detta. Dör de inte av nematoder, så dör de av snigelmedlet i stället. Jag tycker den här metoden fungerar minst lika bra som nematodmetoden och kräver mindre hantering.

Fårull är det många som tipsar om. Här funkar det som synes inget vidare... De travar glatt över ullen för att mumsa i sig solrosorna.

Ja det är inget speciellt roligt jobb att försöka få bukt med snigeleländet. Men det är väl bara att kämpa vidare och prova nya metoder. För sniglarna har väl tyvärr kommit för att stanna...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...