26 juni 2015

Blogginlägg nr 100 - om hur ett trädgårdsintresse väcks till liv

Minsann, jag har nått fram till mitt hundrade blogginlägg! Det förpliktigar väl att skriva något riktigt bra då :) Jag tillhör knappast de flitigaste bloggarna, det har tagit två år att nå fram till inlägg nr 100, men nog har bloggandet gjort att man får ännu mer inspiration och intresse för trädgård, hur nu det över huvud taget var möjligt...

Så, varför inte ägna det här milstolpeinlägget åt en liten berättelse om hur mitt trädgårdsintresse väcktes?

För min del var trädgården totalt ointressant när vi köpte vårt hus 1996. Såg den mest som något som motvilligt följde med huset när vi köpte det. Men eftersom det fanns en uppväxt trädgård, var jag ju förr eller senare tvungen att ta itu med vissa delar.

Perennrabatten blev tillslut så här istället.
Mördarsniglarna invaderade den, så det fick bli lite mer sparsmakat.
Som t ex den stora perennrabatten (fast då visste jag inte vad perenner var...) som så klart till slut blev helt fylld med ogräs. Så jag tänkte att jag får väl i alla fall gräva upp och så igen den så man blir av med den. Men när jag började gräva, upptäckte jag att det var rätt kul. Sen märkte jag att om jag satte den där plantan bredvid den där andra där borta, så blev båda mycket snyggare. Ja, sen blev det inte så mycket slängt, men mycket som blev ommöblerat. Och där någonstans, mitt bland alla perenner som jag inte hade minsta kunskap om eller ens visste namnet på, upptäckte jag tjusningen med trädgård. Och med en nära kompis som redan hade ett stort trädgårdsintresse blev allt ännu roligare.

Jag minns tydligt min första prenumeration på Allt om Trädgård. En sån där prova på tre nummer variant. För jag ville ju börja lära mig något om trädgård. Men när tidningen landade i brevlådan, blev jag (tro det eller ej) ganska besviken. Jag fattade nämligen ingenting om vad de skrev om! Så totalt novis kan man vara. Det dröjde dock inte länge förrän jag hade fått såpass grundläggande kunskaper så jag kunde tillgodogöra mig en del i alla fall. Nu har jag prenumererat på den sedan 2000 och har kvar vartenda nummer, flitigt lästa om och om igen.

Ett gäng trädgårdsböcker står i bokhyllan, också flitigt lästa. För så funkar jag - jag vill veta och kunna "allt". Ska jag plantera ett äppelträd, ja då tar jag reda på allt som finns att veta om äppelträd, pollinering, vilka sorterar som passar var och varför. Jo, jag är rätt nördig... Samma sak med rosor. Eller hur man bygger en damm och ett vattenfall. Osv. Just nu läser jag allt jag kommer över om växthus. En dag så... då ska det stå där och då kommer jag att vara påläst till 110%. Ospontant och inte bäddat för överraskningar? Jo, förvisso, men så brukar det också bli väldigt bra resultat när man vet vad man pysslar med ;) Kontrollfreak ut i fingerspetsarna får erkännas..

Hur jag har byggt min damm, bäck och vattenfall är det absolut mest lästa i min blogg.
Och det här är också det jag är mest stolt över i trädgården :)

Att börja blogga satt långt inne. Min trädgård är min borg. Varför ska andra få möjlighet att titta in i den? Men kanske skulle jag kunna ge tillbaka lite inspiration och kunskap, så mycket som jag har sugit i mig från andra i så många år. Och så öppnade sig en ny värld, när jag upptäckte hur många intressanta, roliga, fantastiska, fina bloggar och bloggande människor det finns. Och att andra faktiskt tycker att jag har ett och annat intressant att förmedla också.

Årets projekt: Rosenträdgården med spaljé, plåtkanter, snigelskydd och en mängd nya rosor som jag nu väntar på ska gå i blom!

Framöver hoppas jag kunna läggar mer tid både på trädgård och bloggande. När jag läser om andra, förstår jag bara inte var ni får tiden från. Nu har jag i och för sig ett heltidsjobb en bit bort som kräver tre timmars pendling per dag. Plus att jag är ordförande i den lokala fiberföreningen. Och fram till ganska nyligen engagerad i byalaget. Ja, så är det ju familjen också förstås med make och tre tonåringar, med allt vad det innebär...

Men när fibern är nergrävd och nätet igångsatt, då ska jag i stället lägga alla dessa timmar på trädgård, mer bloggande och bli lite flitigare med att kommentera och kommunicera med andra bloggare, för oj vad kul det är att byta erfarenheter och tips och inspireras av andra!

Tack ni som följer mig eller tittar in här lite då och då! Och har ni läst ända hit, så blir jag jätteglad om ni lämnar en liten hälsning också :)

4 kommentarer:

  1. Klart jag har läst alltihop, och jag ler igenkännande! "Såg trädgården mest som något som motvilligt följde med huset när vi köpte det"... ;) precis så för mig med, och jag läser också tidningar och böcker framlänges och baklänges, vill veta allt innan jag börjar gräva eller vad det nu är... kontroll stavas det visst ;)
    Nej, man hinner inte med allt man vill, så är det bara... jag har tur som bor relativt nära jobbet samt att jag bara jobbar deltid, annars hade jag inte fått ihop det..

    Ha det gott!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina rader :) En trevlig sak med bloggandet är ju att man stöter på likasinnade!

      Jag är ofta inne på din blogg, hittar så mycket kul och fint där, men jag är alldeles för dålig på att lämna kommentarer. Det är något jag ska bättra mig på, för det är ju så kul att få en liten hälsning från dem som har varit inne och läst :)

      Ha det jättegott!
      Kram Gunilla

      Radera
  2. Hej! Hittade till din blogg nu ikväll och har precis börjat läsa den baklänges! Jättemysig o med massor av inspiration! Nu är man allt bra sugen på att få köra igång en ny säsong, jag vill gräva!!!!
    Ha det gott! Elin i Trollhättan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elin
      Vad kul att du har hittat min blogg och gillar den :) Hoppas att jag kan inspirera lite och även bidra med en och annan kunskap. Visst längtar man galet mycket efter ny säsong nu, gräva är livet ;)
      Välkommen att fortsätta titta in!
      /Gunilla

      Radera

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...