15 juni 2015

Kriget mot mördarsniglarna fortsätter...

Det här måste vara värsta snigelåret någonsin. Nu är de så många och överallt så jag är beredd att ta till precis alla tänkbara knep för att bekämpa dem. I helgen anammade jag den norska metoden. Läs gärna här om norrmannen som uppfann den här metoden, det inger verkligen hopp! Så genomvidrigt äckligt, men det ska ju fungera bra, håller tummarna.

Inga vackra bilder det här. Avstår från att visa fler...
För den som inte känner till den här metoden går det alltså till så här: Samla in en rejäl mängd mördarsniglar och lägg dem i en hink med vatten med nematoder så att sniglarna infekteras med dem. Låt stå en dag eller ett dygn, helst svalt, inte i sol i alla fall. Häll sedan ut sniglarna på de ställen det är rikliga förekomster av mördarsniglar. Nu kommer snigelkompisarna för att äta upp kadavren, får i sig nematoderna och dör. Nya sniglar äter upp dessa och får i sin tur i sig nematoderna, och så fortsätter det. På detta sätt ska man faktiskt kunna få bukt med snigelproblemen. Norrmannen Torsten Mos som uppfann den här tekniken, lär ha eliminerat sniglarna totalt på det här sättet.

Men som sagt, vidrigt äckligt är det att hantera det här! Jag samlade in drygt 300 och jag kan lova det är ingen vacker syn när de har stått ett dygn i nematodblandningen. Och är man häller ut dem kan man inte låta bli att fundera över om sniglarna verkligen kommer att hitta just dessa lockbeten. Sen vill det ju till att hålla sig och inte använda andra snigelfällor utan faktiskt låta dem ha ihjäl sig själva. Hm, kan undra om just den här stora feta snigeln har fått i sig nematoderna än?!

Nu håller jag tummarna för att de ska ge resultat. När man till och med hittar sniglar i katternas päls är det inte roligt längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...