30 december 2018

Växthusbygge del fem

När vi började bygga vårt växthus hade jag ambitionen att dokumentera och blogga om hela bygget. Tycker själv det är väldigt inspirerande att läsa om andras byggprojekt, därför kändes det givet. Den ambitionen falerade dock ganska totalt när det blev en massa strul med byggtillstånd och sedan dess har mitt bloggande haft en något tynande tillvaro. Nu tänkte jag göra slag i saken och berätta om hela byggprocessen och hoppas därigenom kunna inspirera andra och kanske även hjälpa till att tänka till på ett och annat innan man skrider till verket.

Det initiala arbetet hann jag få ner på pränt, här finns dessa inlägg:
5-6 augusti 2016 - Vi gör plats för växthus och terrasser.
25-26 augusti 2016 - Grävmaskinen gör sitt
september 2016 - Bygganmälan av attefallshus nekades av kommunen. Beslutade mig för att lämna in bygglovsansökan och byggde terrasser i väntan på beslut.
Mitten av oktober 2016 - Bygglov beviljat

Och där fortsätter vi nu :)

Den 15 och 16 oktober när bygglovet hade beviljats, kunde vi äntligen börja med grunden till växthuset. Utgrävningen för grunden var klar så nu började handarbetet. Jag hade funderat en hel del på hur vi skulle bygga grunden. Rekomendationerna är ju att gjuta under lecablocken som utgör grunden. Marken hos oss är extremt väldränerad och består av ren sand och vi bestämde till slut att grunda med kross och skippa gjutningen. Grunden går 60 cm under markytan och i våra trakter är det oftast minimalt med tjäle så vi ansåg att det här underarbetet var tillräckligt.


Terrasserna framför växthuset som dels ska ha samma höjd, dels ska den övre terrassen ligga i nivå med växthuset.
Mycket mätande blev det.

Växthuset skulle inte bara stå på rätt plats, det skulle även ligga helt korrekt utifrån terrasserna som vi byggt tidigare, både i höjdledd och i avstånd. Översta terrassens topp skulle ligga i nivå med växthuset så att jag fick en plan yta framför växthuset. Problemet var att det låg en gigantisk jordhög mellan terrasser och växthusyta så det var lite meckigt att mäta så allt blev rätt och att vi började med grunden på rätt djup för att nå önskat slutresultat. Givetvis kryssmätning av grunden också så att bygget inte blev skevt. Både jag och maken är väldigt petiga, så det är millimeterprecision som gäller, men då blir det bra resultat också :)

Det blev oändligt många skyfflar sten och grus! Jag skyfflade, maken murade och svärfar var ovärderlig hantlangare. Så här i efterhand måste jag säga att det var en rejäl prestation att få så mycket klart under en enda helg. På söndag kväll var vi klara med grundens första två lager lecablock.





Den 18 oktober rullade äntligen Willab-lastbilen med mitt växthus in bakom vår tomt ! Kan lova att jag var lyckligare och mer uppspelt än ett barn på julafton :)



Nästa helg, 21- 22 oktober, fortsatte arbetet. Vi byggde klart grunden och fick även dit första lagret av muren till växthuset. Eftersom jag valt aluminiumprofiler, hade jag valt en sten som skulle funka bra ihop med profilerna men ändå ge en varm medelhavskänsla (som är temat för hela den här delen av trädgården). Valet föll på grå och terracotta melerad maxisten. Extremt tungt byggmaterial, det är väl enda nackdelen, men bra blev det. Den här helgen blev de sista byggdagarna 2016. Min plan att få hela bygget klart under hösten gick i stöp i och med strulet med bygganmälan. Tidsoptimist som jag är trodde jag nog ändå att vi på något sätt skulle fixa det, men fick till slut inse att det inte var realistiskt.


Hösten avslutades med en kryssning i medelhavet med hela familjen för att fira makens 50-års dag. En fantastisk avslutning på en på många sätt tuff höst. Så vi njöt!

I nästa blogginlägg fortsätter bygget våren 2017.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...