31 december 2018

Axplock från trädgårdsåret 2018

Någon regelrätt årskrönika blir det inte, men väl några axplock från den varmaste och soligaste sommaren i mannaminne!

I april blommade citrusarna i växthuset så man blev smått bedövad av väldoften. Jag tror inte det finns något som doftmässigt slår blommande citrus! Maj följde upp med lika överdådigt blommande körsbär (Accolade) och äpple (Katja).



Dessa tulpaner återkommer flitigt år efter år. När tulpanerna gjort sitt tar rosorna över. Den här sommaren blev dock i tuffaste taget för rosorna. Vår mark är extremt väldränerad och kräver en hel del vattning även i vanliga fall, så jag är nöjd med att rosorna i alla fall överlevde torkan...


Förra året hade jag en Monét inspirerad krassegång upp genom terrasserna till växthuset. I år ersattes krassen med buxbomhäckar. Det var lite lättare att ta sig fram på gången i år :)


Min medelhavshörna fick verkligen leva upp till sitt namn den här sommaren.




I växthuset frodades tomater, vattenmelon, cantaloupemelon, djungelgurka, granatäpple, physalis, olika sorters citrus som får flytta utomhus under högsommaren, chili och paprika, som också fick flytta ut i år och så vindruvsplantan. Jag köpte den som en blå burgunder och väntade ihärdigt på att druvorna skulle bli blå, vilket aldrig hände... De är vansinnigt goda, men tråkigt att inte veta vad det är för sort pga att den uppenbarligen var felmärkt i butiken.



   



Skördetid. Att plocka tomater i allehanda storlekar och färger, frossa i physalis, klyva en egenodland vattenmelon eller saftiga granatäpplen, det är verkligen lyxigt!



Vindruvsplantan har verkligen växt till sig och nu kan jag sitta här med en god bok och ett glas vin under vindruvorna :) Ja i teorin i alla fall... Jag är på tok för dålig på att sitta ner och slappa, det kanske kan bli årets nyårslöfte att jag ska bättra mig på den punkten. Men det finns ju alltid så mycket roligt man vill göra i en trädgård och nästa säsong är redan väl fylld med allehanda planer och det är ju det som är grejen med ett stort trädgårdsintresse. Att ha fingrarna i jorden ger mig mer avkoppling än att slappa bara slappa!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...