2 januari 2016

Trädgårdsplaner 2015 - så här gick det

Listor är bra. Inte bara för att saker och ting ska bli gjorda, utan även för att lyckas begränsa sig. Och att sen kunna bocka av punkterna och konstatera att resultatet (förhoppningsvis) blev ganska bra, ja då kan man känna sig nöjd :)

Här följer mina punkter för 2015 och vad det blev av det hela:

  • Fixa i ordning rosträdgården: Plantera rosor och bygg spaljé.

Yes. Fixat med besked! Jag grävde om i princip hela rosrabatten och planterade 14 nya sorter, ett tjugotal plantor totalt. Sommaren blev till rosornas fördel och de levererade verkligen! Jag och maken fixade sen spaljén bakom rabatten som uppfyller flera syften: skapa en snygg fond till rabatten, skapa ett bättre mikroklimat för de kinkiga engelska damerna, utgöra stöd till klätterrosor och klematis. Och inte minst viktigt - kombinerad med snigelskydd mot skogsdungen bakom tomten som kryllar av mördarsniglar!
Här kan du läsa mer om spaljén och snigelskyddet och här kan du läsa om rosträdgårdsprojektet inklusive lista över alla rosor.




  • Förläng stenmuren vid rosträdgården.

Detta blev också fixat. Stenar inhämtades hos goda vänner som har överblivna stenar från en gammal raserad stenmur de gärna ville bli av med. Perfekt :) Anledningen till att stenmuren inte från början fick sin rätta längd, är att det fanns en rejäl stubbe som jag inte mäktade med att gräva upp och forsla bort. Därför fick det först bli en fullösning där. Men nu var stubben murken och lätt att få väck och stenmuren är komplett.


  • Röj i rabatterna på framsidan mot gatan. In med gammaldags rosor, riddarsporrar, rosenflockel, kantnepeta...

Tja, röjt har jag definitivt gjort... Däremot blev det ingen nyplantering. Det räckte med allt arbete med det andra rosprojektet. Men i år blir det nya tag!


  • Odla mer ätbart. Skaffa drivbänk till pallkrage.

Jo, lite mer ätbar odling blev det allt. Det blev två nya pallkragar och jag byggde två torn till ärtorna, vilket visade sig vara lite krångligare än jag tänkt, om det kan du läsa här. Den ena ärtsorten överraskade dessutom med fantastiskt vackra blommor.




Drivbänk hade jag planer på att bygga en själv, men sen sprang jag på en på Rusta, så det vara ju bara att betala och bära hem. I drivbänken odlade jag örtkryddor och vattenmelon. Det blev faktiskt ett par små meloner, men de hann aldrig utvecklas helt, slutade i äggstorlek.


På Rusta fanns även ett miniväxthus för bara några futtiga hundralappar, så det fick också följa med hem :) Inte den mest optimala odlingsmöjligheten, men i väntan på ett riktigt växthus funkade det fint!. Lyckades fylla det med fyra tomatplantor, två paprikaplantor, och en melongurka (som dock tynade bort). Skördade tomater ändra fram till advent :)

Jag har inte varit så mycket för grönsaksodling tidigare, men börjar så smått få blodad tand. Det är onekligen något visst med att gå ut och skörda det egenodlade. I år hade jag ett par sorters plocksallad, två olika morotsorter, vitlök, sockerärtor, brytärtor, palsternackor, tomater, paprika, vattenmelon, gurkmelon och örtkryddor - basilika, rosmarin, citrontimjan, oregano och mynta. I höstas åkte två taniga vinbärs- och krusbärsbuskar väck, så nästa år blir det ytterligare lite mer grönsaker :)


  • Byt ut staketet tunt trädgården. 

Något som borde åtgärdats för länge sen, men nu är det gjort! Det får dock maken ta åt sig äran för, och bra blev det!










Nu dags att sikta in sig på årets projekt! Men dom väntar jag med att publicera tills nästa fredag och årets första Blommig fredag, som då har just "Drömmar och visioner 2016" som tema!

Önskar alla goa trädgårdsvänner ett riktigt gott nytt trädgårdsår!

3 kommentarer:

  1. Vilken trevlig läsning om dina projekt och vad som blev gjort och inte. Du har jobbat på bra under 2015.
    God fortsättning
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Hej. Hamnade här när jag googlade på rustas växthus. Precis som du skrev inväntar jag riktigt växthus men detta vore ev en bra 'sålänge'. Undrar hur du tyckte det höll i lite vind och regn o så tex? Var det stadigt? Vore tacksam för svar :) ha det gott och hoppas du fått ditt växthus vid detta laget ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie
      Man kan väl säga att man får vad man betalar för :) Det fungerade väl hyfsat, men som du kanske ser på bilden, fick jag förankra det med stolpar och spännband, annars for det ohjälpligen iväg i minsta vindpust. Försökte först bara förankra det i botten, men det räckte inte. Pinnarna var vecka, plasten höll i två år, sen var det förbrukat. Men som sagt, för det priset kan man inte riktigt förvänta sig mer.

      Odlingsmässigt så är det ju extremt liten luftvolym, så man fick verkligen ha koll på att hålla öppet, annars blev plantorna snabbt stekta. Men jag fick en hel del tomater och paprikor, så det tjänade sitt tänkta syfte :) Nu är det kasserat och i vår blir det riktigt växthus som gäller, underbart!

      Lycka till med dina växthusplaner!

      /Gunilla

      Radera

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...