5 januari 2016

Att göra en trädgårdsplan

Under mellandagarna ägnade jag mig åt att börja ta fram en grundplan över trädgården, allt enligt instruktionerna i den förträffliga boken "Trädgårdsform" av Karin Janrik och Viveka Ljungström.

I boken beskrivs utförligt i 16 steg hur man tar sig från en första trädgårdsanalys, tills man är framme vid den slutliga slutritningen.

Och vad ska jag göra med min plan sen? Jo, jag tänker att det kan vara bra att ha en övergripande bild av trädgården så att det ska bli lättare att få till en helhet och inte bara en massa småduttande. Och att man inte blir så låst i det man de facto ser framför sig, utan bara tar hänsyn till de mest permanenta delarna när man sitter och spånar på framtida planer...

Här har mätts, analyserats och ritats så det står härliga till :) Grannarna måste undra vad jag sysslar med när jag kryper omkring på knäna i snön och mäter avstånd mellan hus och flaggstång och tusen andra grejer...

Att göra en trädgårdsplan


Nu är alla permanenta (nåväl, mer eller mindre permanenta...) föremål, träd, buskar, uteplatser mm inmätta och införda på en första skiss. Nästa steg blir att avkoda alltsammans och föra över det till en skrivbordsversion i skala 1:100.

Trädgårdsplan
Så här ser det ut när allt är inmätt och inritat. Blir intressant att se om jag lyckas tyda allt och föra över till en mer läsbar plan...
Jag har tidigare gjort några försök att få till en trädgårdsplan, utan att det blivit något speciellt bra och användbart resultat. Det är verkligen så mycket enklare när man väl har de rätta kunskaperna, och det får man helt klart med boken Trädgårdsform.

Bara en sån sak som hur man enkelt får alla mått korrekta och saker placerade på rätt ställe: Utgå från husets förlängda linjer och dra upp linjerna med mätsnören från huset ut till tomtgränsen och rita även in linjerna på skissen (röda linjer på min skiss). Mät upp allt med räta vinklar utifrån dessa linjer. T ex är flaggstången i skissens nedre högra hörn 6,6 meter från husets långsidelinje och 4,5 meter från gavellinjen. På så sätt får men en enkel och hundraprocentig koordinat för flaggstången. Man börjar mäta upp föremålen närmast huset och jobbar sig sen längre och längre ut mot tomtgränsen. Det är ju så enkelt att jag fattar inte hur jag inte har tänkt på att mäta på det sättet tidigare.

Tomtplanen beställde jag från kommunen för längesen, tror den är skalenlig 1:200 och nu har jag förstorat upp den till det dubbla så den är 1:100. Förhoppningsvis :) Får nog kontrollmäta lite..

På trettondagen och till helgen fortsätter arbetet. Hur kul som helst att ha en sån här vintersyssla :)

9 kommentarer:

  1. Vilket bra projekt! Och smart när man kan göra så här, och just när det är snö också kan jag tänka att det liksom är lättare! Kanske borde prova..men har då något speciellt program för det sen, i datorn, eller blir det handritat sen?

    Hoppas vi får se slutresultatet sen!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en perfekt syssla nu på vintern :) Man kan ju gå överallt utan att det påverkar jord och växter, man ser bättre när allt är nervissnat och så har man ju inte så mycket annat trädgårdsarbete den här tiden på året...

      Jag kommer inte att ta in det i något rit- eller designprogram i datorn, det blir helt analogt :) Lovar att visa upp resultatet!

      Kram Gunilla

      Radera
  2. Men så bra! Vilken perfekt syssla nu i vinter. Så roligt att få en skiss över trädgården, så mycket lättare att överblicka då.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har en känsla av att den kommer att bli riktigt användbar. Plus att det är kul att sitta och pilla med sånt här :)
      Kram Gunilla

      Radera
  3. Jättebra jobbat! En skiss förenklar så mycket, även om det är ett litet helsike att få dit alla mått på den första. Tack för din fina kommentar hos mig, uppskattar att du tittar in hos mig.
    ha en fin trettonhelg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det blir mycket mätande när man ska ha in allt. Och sen även bestämma vad som är viktigt att ha med och vad som inte behöver vara med i grundplanen. Tack för att du tittar in hos mig också :)
      Kram Gunilla

      Radera
  4. Vi hade ett litet helsike när vi skulle placera växthuset eftersom omgivande uthus och drivhus inte stod i linje med varandra och det såg konstigt ut vilken förlängd linje vi än följde. Skisserna blev många.
    Gediget arbete du gör, som du säkert har glädje av i alla framtid.
    Hoppas vi får se den renritade planen också.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man upptäcker att det är inte riktigt allt som står i linje som man tror att det gör... Jag kommer att publicera planen när den är klar :)
      Kram Gunilla

      Radera
  5. Hade en inte lika grundlig men ändock ritning över min trädgård och den är verkligen till hjälp. Och som du skriver den är jättekul att göra. Lovar ju mängder av nya roliga projekt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...