4 augusti 2014

Ätbar trädgård, något att jobba vidare på?

Mina ätbara odlingar i trädgården är minst sagt begränsade. Av någon anledning har jag inte som så många andra lockats att odla egna grönsaker. Men i år har faktiskt en liten gnutta intresse väckts, kanske på grund av att den minimala grönsaksodlingen fullkomligt svämmade över av grönska, utan någon speciellt hög arbetsinsats. Och visst är det något speciellt med att kunna gå ut i trädgården och dra upp alldeles egna morötter och dom smakar ju onekligen väldigt mycket bättre än alla köpta.

 

Sallad och morötter, nästan exakt en månad mellan bilderna. Nysått i början av juni och i sin fullaste prakt en månad senare. Har i år lärt mig att jag kan benämna den här minimala grönsaksodlingen "potager". Alltså en liten fyrkantig odling där grödorna ordnas i kvadratiska mönster. Detta hade jag ingen aning om när jag och dottern sådde i våras, tyckte bara det blev snyggt med rutmönstret! Men visst låter det mycket snofsigare med Potager :)

Tomater är roliga att odla, brukar ha två kruka varje år. I år en busktomat Sweet´n Neet Yellow och en "vanlig" körsbärstomat "Gartenfreunde". Växtkraften på höjden är det då inget fel på, nu väntar jag bara på att de ska mogna också. I början på säsongen får de stå på den inglasade altanen, men när de tar allt större plats, förpassas de till denna plats där de i alla fall har sol i söderläge.

Sweet´n Neet Yellow

Testade även en chili i år. Om inte annat så är de ju grymt snygga. Har skördat några minimala frukter och jodå, styrkan har de i alla fall :)


Chilipeppar "Apache"


Vet inte om citrus kvalar in som ätbart i trädgården, men vi får nog allt ta och provsmaka dem i alla fall när de har mognat.

Något som definitivt inte funkar här är vinbär. Man skulle ju kunna tro att det inte går att misslyckas med dem, men jodå. Ny jord, gödsel, vatten och all möjlig omvårdnad hjälper föga. Några små ynkliga bär blir det, men sen blir buskarna allt mer ynkliga och i år tappade de till och med alla bladen. Tror jag ska prova nästa år att sätta en buske i helt motsatt hörn av trädgården och se om det funkar bättre. Tar jag bort de tre obefintliga buskarna, frigörs tre pallkragare som jag kan fylla med annat. Funderar på att skaffa såna där glashistorier till pallkragarna så kanske jag kan plantera någon gurka och även flytta örtkryddorna hit. Allt kan bara bli bättre än vad det är nu... Och vilken tur att det alltid kommer nya somrar med nya möjligheter :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...