25 juni 2017

Det växer!

Det är inte lätt att hänga med, så som det växer i växthuset nu! De mest växtkraftiga tomatplantorna har nått taket, melonplantorna har ambitioner på att ta över stora delar av växthuset... Men härligt att se växtkraften, omvänt hade ju inte varit så kul.

Jag har sex sorters tomater, tre sorter som jag har dragit upp själv: Supersweet 100 (den mest högväxta), Golden Bumble Bee, Tigerella och tre fådda: Black Cherry, Zloty och Indigo Rose.


Melonplantorna som inte såg mycket ut för världen när jag planterade dem i odlingsbädden, har nu växt till sig med besked... Hann inte riktigt med där, men till slut fick jag se till att trassla ut alla rankor och binda upp dem hjälpligt. Det tog en ganska så rejäl stund att nysta upp allt kan jag meddela! Note to myself: Bind upp dem löpande nästa år, det är inte bra att vänta för länge!


Melonplantor behöver man ju hjälpa på traven med pollineringen. Men hur vet man vilka som är han- respektive honblommor? Vännen i nöden - Google - lärde mig att honblommorna har ett fruktanlag bakom blomman, vilket inte hanblommorna har, plus att honblommorna börjar blommar senare än hanblommorna. Hanblommorna är dessutom väldigt många fler till antalet. Bra att veta så att man inte går där med pensel och försöker få ihop hanblommorna med varandra, det lär man ju inte ha mycket för :) Nedan Cantaloupemelon hanblomma till vänster, honblomma till höger.

  

Physalisblommorma gör inte mycket väsen av sig men är väldigt vackra. Man får dock inta grodperspektiv för att se dem ordentligt.


Ha en fin vecka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...