8 januari 2016

Drömmar och visioner 2016

I år ska en av mina större drömmar i mitt trädgårdsliv förverkligas! Tänk, för x antal år sedan fanns det inte på kartan att ens överväga detta, såg inte tjusningen med det. Men något hände. Mot alla odds blev jag växthusfrälst! De senaste åren har jag drömt, planerat, läst böcker, kollat oändliga mängder bloggar och bara sugit i mig en massa inspiration och idéer. Jag har inget emot att vänta på något gott, ofta är väntan och planerandet lika lustfyllt som själva förverkligandet. Och gissa om jag har planerat ;)

Plan 1 - Växthus

Willabs Mur Maxi. Bild lånad från Willab Garden.
Den här modellen har jag tänkt mig, dock ej grön och med annan mur.
Till hösten, när höstens kampanjer drar igång, då slår jag till med ett växthus från Willab Garden. Efter mycket mätande och funderande, jämfört olika alternativ från olika leverantörer, så har jag till slut bestämt mig för Willabs aluminium Mur Maxi 4, 16,4 kvm med låg mur, dubbeldörr på långsidan. Muren blir något i sandsten/terrecotta, golvet likaså. Uppmurad odlingsbädd längs växthusets ena halva och på resterande yta blir det plats för krukor med citrus, olivträd och andra värmeälskande medelhavsväxter. Planteringsbord och en liten sitthörna ska också få plats.

Planen är att dra igång med detta under sensommaren, bygga klart under hösten, för att ha allt klart till 2017 års odlingssäsong.

Plan 2 - Mera medelhav! 



Del två i det här projektet (som jag tänker påbörja 2017), är att förvandla området framför växthuset till en medelhavsinspirerad trädgård. Marken sluttar, så det blir terrasser av vitmålade stödmurar, en mur mot norr, som  tillsammans med den befintliga häcken på motsatt sida och växthuset i väster, ska ge ett gynnsamt mikroklimat. När jag är färdig med min trädgårdsplan (se mitt förra inlägg), kan jag visa på en skiss lite mer hur jag har tänkt. Här blir i alla fall gångar kantade med krasse och det kommer att finnas fikon, persika, silverpäron, magnolia, mängder med lavendel, solrosor och en massa mer...

Eftersom det här är ett ganska så stort projekt jag har på gång, får jag försöka hålla tillbaka lite på resten av alla idéer, men några saker till blir det allt...

Plan 3 - Håll mördarsniglarna på avstånd!

snigelstaket i plåt håller sniglarna på avstånd
Lycka till med att ta dig förbi här :)
Det som ändå ska till i år är en fortsättning på min snigelbarriär med plåtstaket, som jag har skrivit om bland annat här. Nu ska resten av baksidan skärmas av med barriär och det blir även en fortsättning på rosenspaljén på rosenbågens andra sida.

Plan 4 - Romantisk rosenträdgård

Kvar från förra årets todo-lista var att ta bort den risiga schersminen och ersätta med en rabatt med rosenflockel, en gammaldags ros, kantnepeta, riddarsporrar, gräs, höstanemon. På sikt tänker jag fortsätta med rabatter i cottagestil med fler gammaldags rosor och prunkande blommor som väller ut... Men tills det blir verklighet hinner jag fortsätta läsa in mig på alla rosor och försöka hitta ett begränsat antal att sikta in mig på :)





Plan 5 - Plantera körsbärsträd och vårda lunden


En Accolade ska planteras på framsidan vid entrén. Här har jag även en lundplantering (som inte är så lundlik efter vårt svartplommonträd dog för några år sedan) som behöver en del kärlek. Tror jag ska fylla på med spetsmössa bland annat. Vackrast här är det på våren när all lök blommar, men marktäckarna som ska komma därefter har de senare åren börjat tunnats ut, så här behövs fixas lite.






Plan 6 - byta ut sista staketdelen

Den sista detaljen är att byta ut träspjälorna under altanen på framsidan. Murkna, hänger på trekvart och är allmänt skämmiga. Ska då även passa på att göra en mur av lekablock under spjälstaketet, så att rabattens jord inte ska krypa in under altanen hela tiden. Stöden som finns för jorden nu har även de gjort sitt.

Ja det var mina drömmar och planer, nu ska jag se vad alla andra går och drömmer om på Blommig Fredag hos Bland rosor och bladlöss!

Ha en fin helg i vinterkylan! Äntligen lite snö även hos oss :)

31 kommentarer:

  1. Wow så roligt med ett växthus! Jättefint med mur och dörrar på sidan.
    det är stora sköna planer du har för trädgården, ser fram emot att följa dem
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din söta hälsning:). Jag får alla kommentarer via mail också, så jag hade koll;)
      Kram

      Radera
    2. Vad bra :) Det blir förhoppningsvis mycket att se fram emot för både den ena och den andra i år :)
      Kram

      Radera
  2. Ja säger bara OJ - vad snyggt det kommer att bli!! Ett sånt växthus, och så medelhavsinpirerade rabatter.... ser fram emot att se hur det blir! Jag är (ännu) ingen växthusfantast, så tillvida att jag inte kommer att skaffa det (troligtvis) men ett sånt där med mur, och med fin miljö runtomkring, det är verkligen snyggt! Ja, det är klart, vann man på Lotto så kanske ;)
    Tack för tipset om plåtkanterna, tyvärr känner jag ingen, så jag får klura vidare ;)

    Må gott, trevlig helg!
    Kram Gunilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja jag hoppas det kommer att bli lika bra som bilden jag har av det i mitt huvud nu :)
      Hoppas det löser sig med plåtkanterna!
      Kram Gunilla

      Radera
  3. Hej God Fortsättning! Wow vilka projekt och drömmar, låter helt underbart! Ska bli kul att följa! Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och god fortsättning! Kul att du ser fram emot att följa. Det lär nog bli en hel del inlägg om det här :)
      Kram Gunilla

      Radera
  4. Det växthus du valt ser jättefint ut. Och en romantiskt rosenträdgård låter underbart. Ha det så bra i helgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja jag hoppas det ska bli riktigt bra. Längtar till vår, sommar och till och med höst nu :)
      Kram Gunilla

      Radera
  5. Att hålla sniglarna borta känns som en mardröm tycker jag alla andra drömmar är trevligare! Även här drömmer jag om att plantera flera träd! Trevlig helg! /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha :) Men en snigelfri trädgård är ändå en bra dröm tycker jag! Förra sommaren var verkligen inte rolig när det kommer till sniglar. Usch och fy!
      Ha det gott!
      /Gunilla

      Radera
  6. Vilka fantastiskt fina drömmar.
    En rosenträdgård skulle jag också vilja ha, tänk att kunna gå ut tidigt en morgon ock känna alla dofterna. Underbart.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja dom känns bra :) De gammaldags rosorna kommer att finnas på vägen till postlådan, så nog hoppas man få sniffa på en hel del goda dofter när man hämtar morgontidningen framöver :)
      Kram Gunilla

      Radera
  7. De to første punktene kjenner jeg meg svært godt igjen i!
    Lykke til, det blir så bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja hoppas att resultatet blir riktigt bra. Vi är nog en hel del som går och drömmer om växthus och medelhav, behövs i vårt nordliga klimat :)
      Kram Gunilla

      Radera
  8. Härliga drömmar, och ett fint växthus.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja jag hoppas det blir bra. Det finns ju en del att välja på...
      Kram Gunilla

      Radera
  9. Låter som det kommer bli lika fint som du beskriver. Och vilken smart snigelspärrvägg.
    Lycka till
    Luna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja bilden i mitt huvud är väldigt fin i alla fall :) Snigelspärren är helt suverän, rekommenderas. Den lär bli längre och längre hos mig...
      /Gunilla

      Radera
  10. Låter som mängder av härliga planer. Måste kännas jättekul att äntligen förverkliga växthuset. Men som du skriver ibland är det bra att skynda långsamt.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ibland är själva drömmandet och planerandet nästan det roligaste. Då är ju allting fortfarande helt perfekt :)
      Ha det gott! Kram Gunilla

      Radera
  11. Vilka härliga planer du har .Det där växthuset kommer säkert bli lika lustfyllt som du drömt.Vad vore livet utan drömmar och planer.Bra tråkigt skulle jag säga.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja drömmar är verkligen viktigt! Och kan man uppfylla en och annan, ja då är det riktigt bra :)
      Kram Gunilla

      Radera
  12. Dette høres veldig spennende ut. Veksthuset du har valgt ut ser svært fristende ut. Dette kommer til å bli kjempeflott. Lykke til og god helg. Hilsen fra Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja jag hoppas det ska bli riktigt bra!
      Ha det gott!
      /Gunilla

      Radera
  13. Grattis till ett kommande växthus! Har turen att bo bara 8-10 min ifrån Willab och åker gärna dit och drömmer mig bort i deras utställningshall och butik. Finns mycket roligt där. Du kommer inte att ångra dig!
    Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vilken lycka att bo så nära Willab! Jag funderar på att åka dit i sommar (ja om sanningen ska fram smygplanerar jag familjens semester någonstans i de trakterna...) Alltid kul att se det på riktigt.
      /Gunilla

      Radera
  14. Det var ingen dålig lista! Många fina idéer att ta del av och framför allt växthuset med medelhav framför. Det kommer nog bli toppen. Ska bli kul att följa.
    Önskar dig en skön kväll!
    Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det största problemet är väl egentligen att försöka hålla nere listan och drömmarna på en hanterbara nivå... Kul att du vill se fortsättningen, jag lär uppdatera :)
      Ha det fint!
      /Gunilla

      Radera
  15. Mänga väl genomtänkta planer av olika dignitet. Du har förverkligat storslagna drömmar tidigare, så det råder från min sida ingen tvivel om hur det slutar.
    Hälsar
    Marta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du :) Det ska bli så kul att ta itu med det här! Det lär nog bli ett och annat inlägg på bloggen om hur allt fortskrider.
      /Gunilla

      Radera

Tack för din kommentar, den gör mig så glad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...